6. DEZVOLTAREA COMPETENȚELOR DE EVALUARE ALE CADRELOR DIDACTICE DE LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ LA
EXAMENELE NAȚIONALE
6.1. Criterii curriculare
TEME ABORDATE |
TIMP ALOCAT |
Elemente de noutate în integrarea evaluării în contextul proiectării curriculare. |
1 oră |
Relaţia dintre programa şcolară şi programa pentru evaluări/ examene naţionale; Obiective/ competenţe din programă şi obiectivele de evaluare. Analiza competenţelor şi proiectarea obiectivelor de evaluare |
2 ore |
Relaţia dintre metoda şi instrumentul de evaluare. Adecvarea la scopul şi obiectivele evaluării. Metodele „tradiţionale” de evaluare. Metodele “complementare” de evaluare. Tipologia instrumentelor de evaluare corespunzătoare scopului ales. Tipologia testelor scrise şi adecvarea la scopul evaluării. |
2 ore |
Proiectarea itemilor, ca elemente componente ale instrumentelor de evaluare scrisă. Prezentarea relaţiei dintre variantele de subiecte şi baremele corespunzătoare acestora pentru examenele naționale, administrate în sesiunile anului şcolar anterior. Definiţia itemului din perspectiva evaluării moderne. Introducerea tipologiei itemilor. Itemii obiectivi: avantaje şi dezavantaje în proiectare şi în utilizare. |
2 ore |
Proiectarea instrumentelor de evaluare scrisă (continuare). Tipologia itemilor: itemii semiobiectivi. Avantaje şi dezavantaje în proiectare şi în utilizare. |
2 ore |
Proiectarea instrumentelor de evaluare scrisă (continuare). Tipologia itemilor: itemii subiectivi. Avantaje şi dezavantaje în proiectare şi în utilizare. |
2 ore |
Tipologia baremelor de corectare şi a schemelor de evaluare. Elaborarea şi aplicarea baremului de corectare. Modalităţi de obiectivare a aplicării baremului şi de reducere a diferenţelor de notare; evaluatorul - sursă a variabilităţii aprecierilor. Alte circumstanţe care influenţează aprecierea rezultatelor. |
4 ore |
Analiza şi interpretarea rezultatelor evaluării. Concordanţa dintre rezultatele învăţării, obiectivele de evaluare formulate, obiectivele/ competenţele programei. |
4 ore |
Elemente de deontologie a evaluării în context european şi românesc. Factori generativi ai distorsiunilor în procesul evaluării educaţionale. Stereotipii în evaluare (relaţia evaluare curentă/ examene naţionale) |
4 ore |
Evaluare program |
1 oră |
Total |
24 ore |
6.2. Resurse umane:
Mariana Norel, profesor Universitatea Transilvania din Brașov
Mina Maria Rusu, Ministerul Educației Naționale
Dr. Tódor Erika-Mária, profesor Universitatea "Sapientia" Miercurea Ciuc
Stîngă Manuela-Nicoleta, profesor Limba și literatura română, Inspectoratul Școlar Județean Harghita, formator
Bandas Luminița, profesor Limba și literatura română, Școala Gimnazială ”Nagy Imre” Miercurea Ciuc, jud. Harghita, formator
6.3. Criterii economice